Girls in STEM - Ordförande på CERN

Ordförande på CERN

Ordförande Eleonora har varit på praktik på världens största laboratorie inom partikelfysik, CERN. Se video här nedan om hennes vecka! Nedanför har hon skrivit om vad hon fick göra där.
 
Självklart var det mycket annat jag gjorde som inte kom med på filmen. CMS-detektorn är mest med på filmen för att det var lättast att filma men till själva verket så var min praktik på ATLAS Experiment. Min handledare var en mycket duktig och motiverad data analytiker som helt enkelt analyserade data från partikelkollisionerna. Just nu är LHC (Large Hadron Collider, den stora partikelacceleratorn) i ett "winter shutdown" och kör alltså inte - vilket betydde att man fick gå underground och kolla på detektorerna! Det finns fyra stora detektorer som helt enkelt detekterar partikelkollisionerna som sker där. LHCb, ALICE, CMS och sen ATLAS. Jag fick turen att gå ner, två gånger var, på CMS och ATLAS. Vilket var otroligt coolt! Så sådant spenderade jag även min praktik med. Men också med att följa min handledare på hennes jobb, vilket mest spenderades med möten men också programmering. Vi var också första dagen på ett labb och förberedde inför det riktiga labbet skulle genomföras. Jag hade dagligen möten med olika forskare på CERN. Vilket nog kanske gav mig det bästa! Jag fick kontakter från svenska forskare (vilket alla var otroligt trevliga att träffa - verkligen!) men fick också prata med andra. Fick prata med både experimentalister (forskare som håller på med experimentiell fysik) men även teoretiker (forskare som håller på med teoretisk fysik) vilket var väldigt kul! Jag gick också på föreläsningar och jag kan med 100% säkerhet säga att jag aldrig lärt mig så mycket som jag gjort denna vecka. Partikelfysik är verkligen något jag vill hålla på med i framtiden och jag är så otroligt tacksam för att jag har fått den här chansen! Det händer nästan aldrig att en gymnasieelev från utlandet kommer på ett "internship" och jag känner att denna möjlighet påverkade mig mycket - positivt självklart. Vad det gäller tjejer så träffade jag faktiskt flest tjejer, var av min handledare var också kvinna. Detta för jag hade specifikt frågat om det var möjligt för mig att omringas av kvinnor därför jag ansåg att det skulle inspirera mig mest.och WOW vilka tjejer! Otroligt coola hela bunten! Riktiga förebilder allihopa. Med detta vill jag avrunda med att jag är otroligt tacksam för allt jag har gjort och jag rekommenderar alla att följa sitt hjärta, kanske hamnar du också på CERN?
 
Har du frågor om hur jag tog mig dit eller om du vill ha en mer detaljerad beskrivning om min praktik, tveka inte på att kontakta oss på Girls in STEM, jag kommer svara personligen! [email protected]
 
Eleonora